Landelijke Studentenvakbond voor en door studenten

Taboe onder studenten: een op de drie heeft een verhoogde kans op een burn-out

Persbericht - woensdag 25 oktober 2017

25 oktober 2017 – Meer dan één op de drie studenten (34,6%) heeft een verhoogde kans op een burn-out. Toch beoordeelt meer dan driekwart van de studenten (73,6%) hun eigen gezondheid als goed of zelfs zeer goed. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Het onderzoek laat zien dat studenten beduidend meer emotioneel vermoeid zijn dan werkenden. Ook vinden studenten het lastig om deze klachten met anderen te bespreken. Voorzitter van de LSVb Tariq Sewbaransingh: “Er wordt zoveel van studenten verwacht, dat studenten het normaal vinden om oververmoeid te zijn. Dit is een ernstig probleem waar veel meer aandacht voor moet komen.”

In Nederland heeft 14,6% van de werkenden een verhoogde kans op een burn-out (CBS en TNO, 2017). Bij studenten ligt de kans 2,5 keer hoger. Dat wil zeggen dat er zeer waarschijnlijk sprake is van burn-out klachten, die op langere termijn tot een klinische burn-out kunnen leiden. Als redenen hiervoor geven studenten aan dat ze financiële onzekerheid en een hoge werkdruk ervaren. “Er wordt steeds meer van studenten verwacht. Studenten moeten een bindend studie advies halen, zo snel mogelijk door de studie, en veel aan hun cv werken om een baan te krijgen. Daarnaast moeten ze vaak werken om de stijgende kosten voor hun studie en huur te betalen. Dat vergt zijn tol,” aldus Sewbaransingh.

De studentenbond vindt dat er in opleidingen aandacht moet komen voor het voorkomen van burn-outs. Studenten moeten leren hoe ze een te hoge werkdruk bij zichzelf kunnen herkennen en wat ze eraan kunnen doen. Daarnaast is het belangrijk dat de voorzieningen die er voor studenten met psychische klachten zijn verbeteren. Het moet voor alle studenten duidelijk zijn waar ze terecht kunnen. De LSVb wil verder dat het Ministerie van Onderwijs vervolgonderzoek gaat doen naar andere oplossingen voor het probleem.

Het onderzoek is te downloaden via deze link. Een uitleg over de onderzoeksmethode is te lezen via deze link.