Landelijke Studentenvakbond

Juridische steun en toeverlaat

Nieuwsbericht - dinsdag 27 oktober 2015

Het gevreesde bindend studieadvies tijdens de propedeusefase, de grote veranderingen op het gebied van studiefinanciering en het zenuwslopende afstuderen zijn onderwerpen die bij de Studentenlijn het meest genoemd worden.
Dagelijks ontvangen zij mails en telefoontjes van studenten uit het hoger onderwijs die gebruik willen maken van het gratis juridisch advies. Hierdoor brengt de Studentenlijn maar liefst 350 juridische adviezen per jaar uit. Benieuwd hoe het behandelen van een vraag er aan toe gaat?

Zodra er een vraag binnenkomt bij de Studentenlijn is het voor de juridische dienst van belang dat zij allereerst een aantal basisgegevens meegestuurd krijgen. Denk hierbij aan de complete naam van de student, de naam van de opleiding en aan welke onderwijsinstelling hij of zij studeert. Vervolgens wordt er gekeken naar de precieze inhoud van het juridisch vraagstuk. Daaropvolgend wordt met behulp van de wet, parlementaire stukken, doctrine en regelingen van de desbetreffende onderwijsinstelling gezocht naar mogelijke oplossingen. Aan de hand daarvan wordt er een advies gegeven aan de student en in sommige gevallen resulteert dit in het schrijven van bezwaar-, beroep- of verzoekschrift.

Lisa, masterstudent Staats- en Bestuursrecht, en Anneroos, student Rechten, zijn namens de Landelijke Studenten Vakbond verantwoordelijk voor de Studentenlijn. Naast de LSVb zijn ook de lidbonden in de verschillende studentensteden dagelijks actief binnen de Studentenlijn. Zij beschikken over een eigen juridische afdeling en vanuit daar ondersteunen zij de LSVb. In sommige gevallen kan de LSVb niet met een passende oplossing komen, de studenten worden dan doorverwezen naar een persoon of instelling die wel de juiste hulp kan bieden.

Als er iets mis gaat op een opleiding is het belangrijk dat er snel gehandeld wordt. De Studentenlijn is daarom doordeweeks tijdens openingstijden telefonisch bereikbaar op 030 2313029. Daarnaast kan je altijd hier een formulier invullen. Het streven is om binnen vijf werkdagen het vraagstuk in behandeling te nemen.