Als bestuur kan je om diverse redenen tot de conclusie komen dat iemand niet verder kan in het bestuur. Redenen die veel voorkomen zijn onder andere; te hoge werkdruk, tegenvallende verwachtingen, of problemen in de samenwerking.
Als een bestuurslid opstapt of niet verder gaat in het bestuur, is het nodig om allereerst de klap emotioneel te verwerken. Het is vaak een collega waarmee je lang hebt samengewerkt. Wanneer mogelijk, is het fijn om de verhoudingen op persoonlijk gebied te herstellen, en hierna met het resterende bestuur een gesprek te hebben over wat dit met iedereen doet.
In een dergelijk gesprek is het waardevol om te bespreken waardoor/waarom het bestuurslid is opgestapt, en wat er verder nodig is om dit een volgende keer te voorkomen, de sfeer te verbeteren of het probleem aan te pakken.
Inhoudelijk kan het wegvallen van een bestuurslid een zware dreun opleveren. Zeker bij iemand centraal in het bestuur, betekent het al snel dat je als bestuur 10-20 uur minder mankracht hebt per week. In het geval van fulltime bonden ligt dit aantal uren zelfs hoger.
Als de emoties zijn ingedaald, is de volgende stap om de toekomstige werkverdeling te bespreken. Schrijf alle taken van het bestuurslid duidelijk op een rijtje. De eerste stap is om de keuze te maken, welke hiervan kunnen worden stopgezet. Dit is moeilijk en jammer, maar bespaart het resterende bestuur veel tijd en energie. Zeker met een bestuurslid minder, ga je bepaalde zaken niet of slechts voor de helft kunnen uitvoeren. Dan is het beter om prioriteiten te stellen. Hierna moeten de resterende taken verdeeld worden.
Het liefst gebeurt dit op basis van voorkeuren die je als bestuursleden hebt, maar iedereen zal over de brug moeten komen en een stukje
Het is het beste is natuurlijk als iedereen de portefeuilles op zich kan nemen waar hij of zij de meeste affiniteit mee heeft, maar je zult ook moeten accepteren dat andere portefeuilles nou eenmaal ook opgepakt moeten worden.
Stappen;
1. Probeer het opstappen op een enigszins prettige manier af te ronden
2. Laat de emoties indalen
3. Kijk waar het mis ging en wat er anders moest
4. Schrap de niet-noodzakelijke portefeuilles die overblijven
5. Overleg met elkaar over de verdeling van de resterende (noodzakelijke) portefeuilles. Je zal minder leuke zaken op je moeten nemen, houd hierin rekening met elkaar.