Medezeggenschappers positiever, maar nog altijd ruimte voor verbetering

Nieuwsbericht - dinsdag 15 mei 2018

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing. Dat blijkt uit de medezeggenschapsmonitor 2018, die zojuist is overhandigd aan minister Ingrid van Engelshoven. ISO-voorzitter Rhea van der Dong: “Deze nieuwe editie van de medezeggenschapsmonitor laat sterke punten én aandachtspunten voor de medezeggenschap in het hoger onderwijs zien. Het onderzoek geeft een positief beeld, maar er is nog werk aan de winkel, zowel op landelijk niveau als binnen de hogescholen en universiteiten.”
De medezeggenschap heeft de afgelopen jaren dankzij nieuwe taken en rechten een stevigere positie gekregen binnen hogescholen en universiteiten. Dit heeft effect gehad op de dagelijkse praktijk. Zo besteden de studenten en docenten in de medezeggenschapsraden meer tijd aan hun werk en worden zij beter gefaciliteerd door hun hogeschool of universiteit, bijvoorbeeld in de vorm van scholing of ondersteuning. Tegelijkertijd zorgt de nieuwe rol van medezeggenschap voor een grotere vraag naar scholing en behoefte aan meer contact met de achterban. Op basis van casestudies geeft het onderzoek vijf factoren die leiden tot sterkere medezeggenschap: oog voor scholing, verbinding met andere raden en de achterban, vroegtijdige betrekking in processen, open cultuur en communicatie en een proactieve houding.

Tevredenheid

De medezeggenschappers zijn ten opzichte van de vorige edities tevredener over hun invloed op de gang van zaken en over de bestuurder als overlegpartner van de raad. Tegelijkertijd zijn de studenten en docenten in kwestie minder tevreden over het eigen functioneren. Uit het onderzoek blijkt dat dit vooral samenhangt met de vraag of ze goed gefaciliteerd worden, op tijd geïnformeerd worden, de eigen houding van de raad en de opstelling van de bestuurder.

Medezeggenschapsmonitor 2018

Deze derde editie van de medezeggenschapsmonitor is uitgevoerd door onderzoeksbureau Oberon, in opdracht van een stuurgroep geleid door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), in samenwerking met LOF, LSVb, LOVUM, de Vereniging Hogescholen, VMH en de VSNU. Aan de hand van een vragenlijst die is ingevuld door 700 raadsleden en 4 casestudies op hogescholen en universiteiten is de staat van de medezeggenschap in kaart gebracht. Voorzitter van de stuurgroep Bob van Soolingen: “De publicatie van de medezeggenschapsmonitor geeft bestuurders en medezeggenschappers handvatten om het gesprek aan te gaan over medezeggenschap binnen hun hogeschool of universiteit. Zij zijn nu aan zet om te werken aan nog betere medezeggenschap.”