LSVb en ESN lanceren Housing Hotline voor internationale studenten

Persbericht - woensdag 26 juli 2017

26 juli 2017 – De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Erasmus Student Network (ESN) lanceren vandaag de Housing Hotline voor internationale studenten. Jaarlijks studeren en wonen ruim 112.000 internationale studenten in Nederland. Zij stuiten echter op onduidelijkheden en belemmeringen bij het huren van een studentenkamer. “Sommige internationale studenten maken de gekste dingen mee. Zoals een plotselinge huurverhoging of het aanbetalen voor een kamer die niet blijkt te bestaan. Met de Housing Hotline staan we studenten met vragen of klachten bij” aldus Tariq Sewbaransingh, voorzitter van de LSVb.

Het grootste probleem: de taalbarrière

De taalbarrière is het grootste probleem waar internationale studenten tegen aanlopen. Advertenties, huurcontracten en informatie over het huurrecht zijn meestal in het Nederlands geschreven. Internationale studenten weten daardoor niet goed wat hun rechten en plichten zijn. “De ervaring leert dat onduidelijkheid over wat je mag verwachten vaak tot frictie leidt tussen studenten en huisbazen. Er is meer betrouwbare informatie nodig over hoe het vinden en huren van een kamer werkt” stelt voorzitter van ESN Nederland Renate Krabbendam.

Housing Hotline

De Housing Hotline is via www.lsvb.nl/housinghotline te bereiken. Studenten kunnen bijvoorbeeld vragen stellen over hun rechten of plichten of om hulp vragen bij een conflict bij hun huisbaas. Een team van medewerkers en vrijwilligers van de LSVb en ESN beantwoordt telefonisch of per mail elk verzoek.

De Housing Hotline is een nieuw initiatief van de LSVb en ESN Nederland. De organisaties hopen vooral de internationale studenten die in september aan hun studie of uitwisseling beginnen goed te bereiken. In de afgelopen jaren waren er berichten over internationale studenten die noodgedwongen in parken of auto’s sliepen.

Onderzoek naar de huisvestingsproblematiek

Er zijn weinig gegevens over de problematiek die internationale studenten in Nederland rondom studentenhuisvesting ervaren. Uit een onderzoeksproject van ESN in samenwerking met de Europese Commissie blijkt dat een kwart van de studenten die op een Erasmus-uitwisseling in Nederland met discriminatie te maken krijgt, en een op de vijf studenten met frauduleuze praktijken. De organisaties zullen de gegevens die via de Housing Hotline wordt verzameld in geanonimiseerde vorm gebruiken voor een rapport dat volgend jaar verschijnt.