Landelijke Studentenvakbond

Jongeren blij met lancering universitaire studiebijsluiter

Persberichten - maandag 15 april 2013

De TU Delft lanceert vandaag als eerste universiteit Studie in cijfers. Scholieren en studenten zijn blij dat na de hogescholen nu ook de eerste universiteit volgt. Met oog op de komende maatregelen in het hoger onderwijs wordt het maken van een juiste studiekeuze steeds belangrijker. Het is daarom belangrijk dat hogescholen en universiteiten objectieve informatie voorschotelen aan studenten in spe. De jongerenorganisaties zien daarin een belangrijke rol voor de studiebijsluiter.

Het maken van de juiste studiekeuze wordt steeds belangrijker. De maatregelen in het hoger onderwijs, zoals een leenstelsel en een experiment met een bindend studieadvies in latere studiejaren, zorgen voor veel druk op studiekiezers en studenten om geen foute studiekeuze te maken. Daarnaast zorgt het oplopen van de jeugdwerkloosheid voor onzekerheid onder jongeren. Dat vraagt om een eerlijk inzicht in de baanperspectieven die bij een opleiding horen.

In 2011 hebben de jongerenorganisaties, LAKS, ISO, LSVb, CNVjongeren en JOB, het initiatief genomen om prestaties en baanperspectieven van verschillende opleidingen inzichtelijker te maken. Scholieren en andere studiekiezers krijgen met behulp van ‘Studie in cijfers’ gemakkelijk een algemeen en objectief beeld van de kenmerken van een opleiding. Op basis hiervan is ook het vergelijken van opleidingen veel beter mogelijk. Vorig jaar gingen de eerste hogescholen al gebruik maken van de studiebijsluiter en nu is het aan de universiteiten om te volgen.

Studie in cijfers zorgt voor de nodige transparantie in het keuzeproces en is een stap in de goede richting naar het maken van de juiste studiekeuze. “Maar we zijn er nog niet, om een echte goede studiekeuze te maken is nog veel meer inzet van middelbare scholen nodig”, aldus de jongerenorganisaties. Dit betekent een intensievere begeleiding waar een grotere rol is weggelegd voor vakdocenten en mentoren op gebied van informatieverwerking en evaluatie.

Lees hier meer