Landelijke Studentenvakbond

Housing Hotline

Vanwege het grote kamertekort in Nederland, staan de huurrechten voor studenten steeds vaker onder druk. Daarom heeft de LSVb, in samenwerking met European Students Network (ESN), de Housing Hotline gelanceerd.

De Housing Hotline biedt een plek waar studenten vragen kunnen stellen over huisvesting, huurbazen en huurrecht. 

Heb je een vraag over huisvesting en wil je persoonlijk advies? Vul ons formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op via de mail. Geef ons zoveel mogelijk informatie, aangezien huurrecht erg contextspecifiek kan zijn. Zo kunnen we je het advies geven dat het beste bij jouw zaak past. Kijk ook even in de FAQ hier beneden voordat je een vraag indient, wellicht dat je vraag al in de FAQ wordt behandeld.

Frequently Asked Questions (Klik om uit te klappen)

Hoe vind ik een kamer?

Het vinden van een kamer/huis in Nederland is een enorme uitdaging en je bent niet de enige die op zoek is, er is een tekort van ongeveer 30.000 studentenwoningen in het hele land. Dit zorgt voor een krappe woningmarkt, waarin veel studenten concurreren om relatief weinig kamers.

De LSVb zelf is helaas geen huisvestingsorganisatie en kan daarom geen studenten rechtstreeks aan een woning helpen. Wel hebben we informatie verzameld waarmee we het hopelijk makkelijker maken voor jou als student om op kamers te kunnen gaan.

We hebben een lijst met betrouwbare websites en Facebook-groepen voor je samengesteld die je kunt bekijken. We hopen dat dit een geschikt startpunt is.

Hier zijn onze beste tips om je te helpen bij je zoektocht naar een kamer:

1. Begin op tijd met je zoektocht – we raden aan om ten minste 3 maanden voordat je huisvesting nodig hebt te beginnen met zoeken. 

2. Vergeet niet dat huisvestingscontracten op maandbasis werken. Dit betekent dat contracten op de 1e van de maand beginnen en op de laatste dag van de maand eindigen. Het enige type contract dat in dit opzicht anders is, zijn campuscontracten, die een vaste begin- en einddatum hebben.

3. Schrijf je in op room.nl. Dit is hét landelijke platform voor studentenwoningcorporaties. Zij verzorgen betaalbare studentenwoningen. Schrijf je wel op tijd in, want de meeste steden geven woningen weg op basis van inschrijftijd. Inschrijven kan vanaf je 16de, dus geef ook vooral je broertje of zusje op als die al 16 is. Je hoeft niet aan het studeren te zijn om je in te kunnen schrijven en wachttijd op te bouwen.

4. Probeer sociale media voor kamers. Er zijn vaak Facebook-groepen met veel aanbod. Hou er wel rekening mee dat op dit soort pagina’s moderatie vaak minder goed is, dus dat er een grotere kans is op scammers. 

5. Vergroot je zoekradius. Je kunt misschien een kamer vinden die iets verder van je onderwijsinstelling ligt als je bereid bent om het openbaar vervoer te gebruiken om naar je lessen te gaan. Dit is misschien niet ideaal, maar je vindt op deze manier misschien een kamer die beter bij je behoeften en budget past dan iets dichterbij.

6. Schrijf een uniek en goed doordacht hospiteerbericht dat je voor meerdere kamers kunt gebruiken. Een bericht waar liefde in zit dat opvalt, kan het verschil maken, aangezien verhuurders vaak veel reacties per kamer krijgen.

Ik ben bang dat een kameradvertentie een scam is, wat kan ik doen?

Het tekort aan woningen in Nederland heeft geleid tot een toename van het aantal mensen dat (vooral internationale) studenten probeert op te lichten. De problemen zijn het duidelijkst zichtbaar op ongemodereerde platforms zoals Facebookgroepen. We kunnen ons voorstellen dat het moeilijk is om te bepalen of een kameradvertentie echt is of niet. Hier zijn enkele tips en trucs om oplichting en nepaanbiedingen te voorkomen.

Wat zijn de tekenen van oplichting?

  • Wanneer een aanbod te mooi is om waar te zijn

De kamer die je wordt aangeboden lijkt erg goedkoop en/of centraal. De adverteerder kan erg flexibel zijn met betrekking tot de start van de huur, meubilering en andere verzoeken. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook!

  • De persoon die de kamer aanbiedt, werkt vanuit het buitenland

Oplichters plaatsen meestal in het Engels op platforms en sociale media, spreken meestal geen Nederlands, wonen niet in Nederland en hebben een buitenlandse bankrekening.

  • Slechte communicatie

De adverteerder lijkt overdreven aardig, negeert je vragen, geeft geen duidelijke antwoorden en/of gebruikt sms-achtige zinnen. Ze kunnen je ook vragen om het gesprek buiten het (betaalde) platform voort te zetten.

  • Vervalste informatie

Oplichters gebruiken meestal foto’s van andere advertenties, doen zich voor als iemand anders en kopiëren standaard huurcontracten. Ze kunnen zich zelfs voordoen als een huidige huurder om betrouwbaar over te komen. Het vergelijken van interieurfoto’s met de straat of het controleren van de afbeeldingen via omgekeerd zoeken op Google Afbeeldingen kan helpen om te voorkomen dat je wordt gescamd.

  • Betalingsverzoeken

Oplichters zetten je onder druk om geld over te maken, vaak via anonieme geldtransferservices, vóórdat er een bezichtiging is geweest. Ze kunnen zeggen dat als je wacht met betalen, ze de kamer aan iemand anders zullen aanbieden. Betaal nooit voordat je een contract hebt getekend én een kamer hebt gezien. 

Wat kun je doen om te voorkomen dat je wordt opgelicht?

Weet wat je kunt verwachten

Lees je in over de gemiddelde kosten voor een kamer. Als je weet wat je kunt verwachten van de kamermarkt, kan dit je helpen aanbiedingen te herkennen die te mooi zijn om waar te zijn.

Plan een bezichtiging

Plan een afspraak in en bekijk de kamer persoonlijk of via videochat. Als je je onveilig voelt om alleen naar een bezichtiging te gaan, is het niet vreemd om een ​​vriend of ouder mee te nemen.

Wees voorzichtig op sociale media

Huurders zoeken vaak naar nieuwe huisgenoten op sociale media. Oplichters maken hier misbruik van en zijn vooral actief in zoekgroepen voor woningen op sociale media zoals Facebook. Oplichters kunnen zich voordoen als bestaande huurders of verhuurders.

Dingen die je moet vermijden

Doe geen onbeveiligde betalingen!

Als je van plan bent om een ​​huurovereenkomst aan te gaan met een particuliere verhuurder, dan raden we je aan om geen onbeveiligde betalingen vooraf te doen. Als je toch vooruitbetalingen wilt overmaken, weet dan dat sommige platforms zoals Kamernet een beveiligde betalingsservice bieden. Op deze manier wordt je geld veilig bewaard op een server, totdat je de sleutel hebt ontvangen.

Deel geen gevoelige persoonlijke gegevens

Deel geen persoonlijke documenten zoals kopieën van je paspoort of bankafschriften en creditcardnummers wanneer je reageert op een advertentie. Als je van plan bent om documenten te sturen, wees je dan bewust van de risico’s van identiteitsdiefstal en fraude. Weet ook dat de Nederlandse overheid een app aanbiedt waarmee je documenten kunt watermerken en persoonlijke informatie onleesbaar kunt maken (App store / Play Store).

Mocht je nog steeds vragen hebben over de validiteit van een advertentie, voel je dan vrij om ons te benaderen via het bovenstaande Housing Hotline Formulier

Hoe kom ik erachter of mijn huisbaas meer huur vraag dan is toegestaan?

Uitvinden wat de huur voor je kamer mag zijn

In Nederland zijn de meeste woonruimtes die aan studenten worden verhuurd gereguleerd, maar veel verhuurders vragen een huurprijs die technisch gezien niet is toegestaan. De Nederlandse overheid gebruikt een puntensysteem om te bepalen wat een eerlijke kale huurprijs is.

Op de website van de huurcommissie vind je de benodigde formulieren om te controleren hoeveel punten je kamer of studio waard is en dus hoeveel huur je verhuurder voor jouw kamer of studio mag vragen.

Als je een kamer huurt en je huurcontract is ingegaan vóór 1 juli 2024, kan je dit formulier gebruiken.

Als je een kamer huurt en je huurcontract is ingegaan op 1 juli 2024 of later, kan je dit formulier gebruiken.

Als je een studio huurt, kan je dit formulier gebruiken.

Huurprijsverlaging aanvragen via de Huurcommissie

Blijkt volgens de puntentelling dat je te veel huur betaalt, dan raden wij je het volgende aan:

Vraag je verhuurder om de huurprijs te verlagen naar de toegestane huurprijs volgens het puntensysteem door hem/haar een aangetekende brief te sturen. Doe een voorstel om de huur te verlagen volgens het Nederlandse puntensysteem en voeg een bewijs toe van de controle die je online hebt uitgevoerd. Geef de verhuurder een bepaalde termijn om jou een antwoord te geven op je brief. Een redelijke termijn is ten minste vijf werkdagen.

De kans is groot dat je geen bericht van je verhuurder ontvangt. Dan is het tijd om de Huurcommissie te raadplegen. Bij de Huurcommissie kan je een zak starten om een eerlijke huurprijs vast te laten stellen. De uitspraak van de Huurcommissie is juridisch bindend. De Huurcommissie is een alternatieve, buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsdienst. Het geeft informatie, bemiddelt en arbitreert en heeft het recht om te meten of je te veel huur betaalt, op basis van hetzelfde puntensysteem dat wordt gebruikt door

Na de uitspraak van de Huurcommissie

Als de Huurcommissie vaststelt dat je te veel huur betaalt, is je verhuurder wettelijk verplicht om het geld van de maanden dat je te veel hebt betaald, inclusief servicekosten, terug te betalen. Helaas kan en wil de Huurcommissie je hier niet bij helpen, ze kunnen alleen bepalen dat je recht hebt op restitutie.

Als blijkt dat je al een eerlijke prijs betaalde voor de kamer, dan hoef je alleen de €25 administratiekosten aan de Huurcommissie te betalen. De huurprijs wordt niet aangepast. Hoewel deze kans klein is, aangezien 8/10 zaken die bij de Huurcommissie worden ingediend over de hoogte van de huur, een uitspraak in het voordeel van de huurder krijgen.

Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat een juridische procedure met je verhuurder over de huurprijs helaas geen leuke bezigheid is. Het kan frustrerend zijn, veel energie van je vergen en kan resulteren in een slechte relatie met je verhuurder. Je staat echter volledig in je recht dit te doen en het is belangrijk dat studenten hiervoor opkomen! Als meer studenten dit doen, wordt de kans kleiner dat verhuurders in de toekomst een oneerlijke huurprijs blijven vragen. Als ze je intimideren of bedreigen over de procedure, neem dan contact op met je gemeente (elke gemeente heeft een plek waar u verhuurders kunt melden voor slecht gedrag), de politie (afhankelijk van hoe ernstig de bedreigingen zijn) of je lokale huurteam. Een positievere noot: een verhuurder kan je niet zomaar uit je kamer zetten om dit soort redenen, aangezien je daarvoor wettelijk beschermd bent.

Mijn huisbaas betaalt mijn borg niet terug, hoe krijg ik mijn borg terug?

Je Huisbaas moet je borg binnen 14 dagen na afloop van de huurperiode terugbetalen, zolang je de woning die je huurde volgens de afspraken of zonder schade hebt achtergelaten.

Er is een limitatieve lijst van zaken waarvoor een verhuurder (een deel van) je borg mag inhouden. Dit zijn:

– Schade aan de woning veroorzaakt door de huurder

– Achterstallige huur

– Onbetaalde servicekosten

– Onbetaalde energieprestatievergoeding

Mocht er een narekening moeten worden gedaan, dan moet de verhuurder het resterende bedrag binnen 30 dagen terugbetalen, in plaats van 14. Andere zaken zoals slijtage en schade als gevolg van slecht of achterstallig onderhoud door de verhuurder, mogen door een verhuurder niet van de borg worden ingehouden.

Heeft je verhuurder geweigerd (een deel van) de borg aan het einde van de huurperiode terug te betalen, een eerste stap is een formele brief sturen waarin je (een deel) van je borg terugvraagt. Een sjabloon voor zo’n brief vind je hier.

Heeft de verhuurder niet gereageerd op de formele brief? Dan raden we je aan om contact met ons op te nemen via het bovenstaande formulier. Wij helpen je graag bij het vinden van juridische ondersteuning

Juiste documentatie: geschillen over borg voorkomen

Je kunt op verschillende manieren een geschil over de borg met je verhuurder voorkomen. Maak bij aanvang van de huurovereenkomst een zo volledig mogelijke inventaris van de woning in samenwerking met je verhuurder. Als er bij aanvang van de huur geen rapport is opgesteld, wordt verwacht dat de woning op een goede manier aan jou is opgeleverd. En leg vóór het einde van de huurovereenkomst je woonruimte zo goed mogelijk vast. Zo kan je aan de verhuurder bewijzen dat je de woning in een goede staat hebt achtergelaten.