UTRECHT 20 november– Vandaag publiceert het Trimbos-Instituut samen met het RIVM en GGD GHOR Nederland een monitor over het welzijn en middelengebruik van studenten. 8 op de 10 studenten ervaart angst en depressieve gevoelens, en een kwart van de studenten is regelmatig levensmoe. Volgens de Landelijke Studentenvakbond is het duidelijk dat er meer nodig om deze generatie op de been te houden. “Nog meer reden om bezuinigingen terug te draaien.”, zegt Maaike Krom (voorzitter LSVb).
Eens in de twee jaar onderzoekt het RIVM, het Trimbos-Instituut en GGD GHOR Nederland het welzijn en middelengebruik van studenten in het hbo en wo. De nieuwe meting laat een lichte verbetering zien ten opzichte van de coronacrisis, maar de mentale gezondheid van studenten is nog niet terug op het niveau van vóór de pandemie.[1] Daarnaast zijn de cijfers van studenten pijnlijk in vergelijk tot die van andere generaties, want: waar 83% van de studenten angst- en depressieve gevoelens ervaart, is dat voor 65+’ers 37,5%.[2]
Ook laat het onderzoek een duidelijk verband zien tussen maatschappelijke problematiek en depressieve gevoelens. De woningnood, verslechterende financiële positie, (dreigende) oorlog of het afbetalen van een stijgende studieschuld[3] zetten een onnodig hoge druk op een generatie jonge mensen. De oplossing lijkt voor de hand te liggen: verhoog de basisbeurs, realiseer meer studentenwoningen, verplicht een leefbare stagevergoeding en verlaag de rente op studentenleningen. Maatregelen waarbij de politiek aan zet is. Daarnaast is het super zorgelijk dat de mentale gezondheid van vrouwelijke en non-binaire studenten beduidend minder goed is dan die van hun mannelijke medestudenten.
Daarnaast dreigen de geplande bezuinigingen op het onderwijs de finale klap te geven op het welzijn van studenten. De studentenvakbond ontvangt regelmatig zorgen vanuit studenten en medewerkers dat de bezuinigingen projecten raakt die het welzijn van studenten ten goede komen. De bond roept daarom de politieke partijen op om de bezuinigingen terug te draaien en te investeren in het onderwijs.