Landelijke Studentenvakbond

Studentenlijnformulier landelijk

De Studentenlijn biedt gratis juridisch advies aan hbo- en wo-studenten die vragen of klachten hebben over bijvoorbeeld hun opleiding, onderwijsinstelling, studiefinanciering of huur. Vijf dagen per week wordt de Studentenlijn bemand door jonge juristen. Jaarlijks worden tussen de 750 en 1.000 studenten voorzien van juridisch advies. We helpen graag, maar hebben niet de mogelijkheid om studenten te vertegenwoordigen in (juridische) procedures. Studeer je aan het mbo? Ga dan naar de website van Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs.

Hieronder hebben alvast de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet:

1. Kan ik een tweede studie volgen tegen wettelijk collegegeld?

Normaal gesproken moet je het instellingstarief betalen als je een tweede bachelor/master wilt volgen. Dit tarief ligt vaak rond de 10.000 euro per jaar en is dus een stuk minder voordelig dan het wettelijke collegegeld, wat ongeveer 2000 euro per jaar is. Er zijn twee manieren waarop je een tweede bachelor/master kan volgen tegen het wettelijk collegegeld:

  1. Onderwijs/Gezondheid (artikel 2.3 Uitvoeringsbesluit WHW 2008)

   Als je voor de eerste keer een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheid gaat volgen, mag je voor die opleiding altijd het wettelijk collegegeld betalen. Dit geldt dus ook als het al je tweede, derde of tiende studie is.

  1. Overlap (artikel 2.3a Uitvoeringsbesluit WHW 2008)

   Als je je voor het behalen van de graad voor je eerste opleiding inschrijft voor een tweede opleiding, mag je voor die hele tweede opleiding wettelijk collegegeld betalen. Je moet dus zorgen dat je gedurende een periode (het maakt niet uit hoe kort die periode is) voor beide studies staat ingeschreven, zodat je je studie ononderbroken voortzet.

Zie voor meer informatie onze artikelen Tweede studie en Collegegeld.

2. Moet ik extra betalen voor excursies of uitjes van mijn studie?

In principe niet. Voor excursies of uitjes kunnen instellingen wel een bijdrage van de studenten vragen, maar dan moeten ze zorgen dat er ook een kosteloos alternatief is, bijvoorbeeld in de vorm van een papieren opdracht. Zo hebben de studenten de keuze om niet mee te gaan. Een uitzondering op deze regel is als de excursie/het uitje onmisbaar is voor het volgen van de studie, zoals een reis naar Egypte bij een studie Egyptologie. Zie voor meer informatie ons artikel Extra studiekosten.

3. Mag een opleiding eisen dat ik zelf de TOEFL/IELTS/GMAT betaal?

Als een vereiste van een opleiding is dat jij een bepaalde score op een gestandaardiseerde toets hebt, zoals de TOEFL, IELTS of de GMAT, dan mag de opleiding de kosten voor die toets niet bij de student neerleggen. Ze moeten deze toets of vergoeden, of een gratis alternatief bieden. Zie voor meer informatie ons artikel Extra studiekosten.

4. Mag mijn onderwijsinstelling mijn tentamenresultaten ongeldig verklaren?
In beginsel zijn tentamenresultaten (waar je studiepunten aan gekoppeld zijn) onbeperkt geldig. Een opleiding mag alleen tentamenresultaten laten vervallen wanneer de getentamineerde kennis, inzichten of vaardigheden aantoonbaar verouderd zijn. Je kunt de Examencommissie altijd verzoeken om de geldigheidsduur van je studieresultaten te verlengen (als deze binnenkort komen te vervallen)

Kijk ook eens op onze infopagina’s voor informatie over andere onderwerpen, vul het vragenformulier hieronder in of neem direct contact op met de Studentenlijn!


Meer dan één bestand uploaden? Voeg dan een wetransfer-link toe bij de beschrijving van jouw vraag/klacht.

Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

* = verplicht veld

Deze informatie wordt niet ongevraagd gedeeld met derden. Persoonsgegevens zoals je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je tot dienst te kunnen zijn. Wil je meer weten over hoe wij met privacy omgaan? Check dan onze Privacyverklaring 

Contact

De Studentenlijn is op de volgende dagen geopend:
  • Maandag: tussen 12.00 – 17.00 uur 
  • Dinsdag: tussen 11.00 – 17.00 uur 
  • Woensdag: tussen 11.00 – 17.00 uur 
  • Donderdag: tussen 11.00 – 17.00 uur 
  • Vrijdag: tussen 11.00 – 17.00 uur

De Studentenlijn is bereikbaar op het nummer 030 231 30 29.