Landelijke Studentenvakbond voor en door studenten

Hbo’ers nu makkelijker naar universiteit

Persbericht - maandag 13 februari 2017

Stel je hebt je hbo bachelor afgerond en je wil verder studeren op de universiteit. Er worden dan allerlei barrières opgeworpen, zoals hoge cijfergemiddeldes en extra toetsen. De overstap tussen hbo en universiteit staat daarmee onder druk. Op initiatief van de PvdA wil een Kamermeerderheid nu van al deze extra eisen af, om het te stimuleren dat studenten verder kunnen studeren. Dit is zeer naar de wens van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Dat het hbo’ers zo moeilijk wordt gemaakt verder te studeren is de studentenorganisaties al tijden een doorn in het oog. Voorzitter van de LSVb Jarmo Berkhout: “Het was de hoogste tijd dat de politiek actie ondernam. Het is fantastisch nieuws voor al die studenten die verder willen leren dat de barrières uit de weg worden geruimd.” 

Ook indiener van de motie Amma Asante, Tweede Kamerlid namens de PvdA, is tevreden dat er een ruime meerderheid voor haar voorstel is. Asante:“We moeten het niet afstraffen maar belonen als studenten verder willen studeren. Dat is goed voor de student en de maatschappij.” De motie roept universiteiten ook op hun schakeltrajecten actief aan te gaan bieden. Bovendien heeft minister Bussemaker van onderwijs de opdracht gekregen te onderzoeken waarom niet alle schakelstudenten recht hebben op studiefinanciering. Voorzitter van het ISO Jan Sinnige is verheugd: “De schotten tussen hogescholen en universiteiten zijn nu nog veel te groot. Als een student door wil studeren moet hij geen enkele barrière op zijn weg vinden. De Tweede Kamer heeft nu de kant van de studenten gekozen.”

Schakeltrajecten dragen bij aan een goede voorbereiding op academisch onderwijs. Dit is vooral een uitkomst voor stapelaars en studenten die als eerste uit het gezin naar de universiteit gaan en niet kunnen bogen op de ervaringen van hun ouders. De LSVb en het ISO roepen de universiteiten op direct gehoor te geven aan de motie.