Utrecht, 8 april 2025 – De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) ziet een explosieve toename in het aantal meldingen van oplichting bij studenten die op zoek zijn naar een kamer. De LSVb brengt jaarlijks een rapportage uit van het aantal meldingen dat ze ontvangen op hun Housing Hotline, een meldpunt voor studenten die op zoek zijn naar een kamer. “We zijn enorm geschrokken van de verhalen die we afgelopen tijd van studenten binnen hebben gekregen, er lijkt hier haast sprake van georganiseerde misdaad. We hopen dat de politiek hier net zo hard van schrikt en met oplossingen komt.” stelt voorzitter Abdelkader Karbache.
Studenten raken volgens de LSVb soms honderden euro’s kwijt aan deze oplichting. “Het is niet alleen cru dat studenten beroofd worden van hun geld maar we zien ook vaak dat wanneer ze aangifte doen ze kansloos zijn en niet geholpen worden” aldus Karbache. De scams variëren van studenten die duizenden euro’s aan borg overmaken om er vervolgens achter te komen dat de woning helemaal niet beschikbaar is, tot studenten die honderden euro’s betalen om alleen al een kamer te bezichtigen. Vooral het aantal nepadvertenties voor kamers lijkt enorm te zijn gestegen. Twee anonieme studenten hadden het volgende te melden aan de LSVb:
“Ik werd slachtoffer van fraude toen ik probeerde een huurwoning te bemachtigen in Den Haag. Er werd een bedrag van 1600 euro overgemaakt aan de daders; alle pogingen om een vergoeding te krijgen bleken echter zinloos.“
“Ik heb een contract gekregen voor een huis dat beperkt is tot een jaar, en dat loopt nu af. Ik heb de afgelopen 2 maanden intensief geprobeerd om een huis te vinden en heb maar 2 bezichtigingen gehad en onmeetbare oplichters die me probeerden te laten betalen voordat ik de bezichtiging had gedaan. Ik heb echt moeite om een huis te vinden en ik ben bang dat ik mijn masteropleiding hierdoor moet onderbreken.”
Veruit de meeste verzoeken die de Housing Hotline ontving, gingen over het zoeken naar een kamer. Andere veel terugkerende thema’s waren vragen over huurcontracten, zoals tijdelijke huurcontracten, servicekosten en rechten van een huurder bij het ontbinden van een contract. Vragen die vaak ook door een huurteam behandeld kunnen worden. “De huurteams zijn voor ons een belangrijke instantie om studenten aan door te verwijzen wanneer zij begeleiding nodig hebben in een conflict met hun verhuurder. We zien echter dat huurteams vaak niet vindbaar zijn voor studenten.” zegt Karbache: “Ondanks nieuwe wetgeving, blijkt huurrecht op papier niet altijd huurrecht in de praktijk. Goede huurdersondersteuning blijft essentieel om huurrecht in de praktijk te verwezenlijken.”
De LSVb heeft daarom aanbevelingen opgenomen in de rapportage van dit jaar. De studentenbond vat samen: “De belangrijkste hiervan zijn dat onderwijsinstellingen meer moeten doen om huurteams zichtbaar te maken bij studenten en ze voor te lichten over mogelijke oplichterijen, en dat gemeenten met grote studentenpopulaties zelfstandige huurteams opzetten.”
Naast het ophalen van meldingen, ondersteunt de LSVb ook studenten die bij de Housing Hotline aankloppen. Studenten die een klacht of verzoek hebben kunnen hiervoor naar www.lsvb.nl/housinghotline
Door het gebrek aan vaste financiële steun, kan de studentenbond niet structureel een rapportage uitbrengen. Zo is het verleden jaar niet gelukt een rapportage uit te brengen, ondanks de hoge instroom aan meldingen.
Deel dit bericht